Hoe waardevol is de Nijmeegse wederopbouwarchitectuur? Anno 2020, 75 jaar na de bevrijding, staat ook wederopbouwarchitectuur onder druk van actuele opgaven. Klimaatadaptatie, energetische verduurzaming en nieuwe gebruikseisen stellen ons voor de vraag wat wederopbouwerfgoed ons waard is. Net als 75 jaar geleden is het zoeken naar de balans: tussen het in ere herstellen van historische waarde en het vormgeven aan de stad van morgen. Wat geeft de doorslag? Of gaan beiden hand in hand? Erfgoedspecialist Leon van Meijel en architect Franz Ziegler gaven hun visies op de vraag: Hoe bouwt Nijmegen zijn wederopbouw om?
Kijk hier terug!
beeld: studio another day, foto: Thea van de Heuvel Fotografie
Historisch herstel of contrastrijk centrum? Na de bevrijding begon Nijmegen met de wederopbouw van alle woningen, winkels, kantoren, fabrieken, stations, bruggen, havenwerken en andere infrastructuur die door de oorlog vernietigd of beschadigd waren. Deze zogenaamde wederopbouwperiode omvatte in brede zin alle bouwactiviteiten tussen 1945 en 1965. Net als in andere steden ontstond een fel debat over het wederopbouwplan: moest het historische stadsdeel in ere hersteld worden, of moest Nijmegen een open en contrastrijk centrum krijgen? Die drang om vorm te geven aan een moderne stad binnen de middeleeuwse stadsplattegrond is nog steeds voelbaar en actueel.
Jeruzalem Erfgoedspecialist Leon van Meijel schreef het boek - De weelde van de soberheid, Nijmegen herrijst 1945-1965 – over het Nijmeegse wederopbouwplan en is betrokken bij de plannen voor de Nijmeegse wederopbouwwijk Jeruzalem, een wijk waar op een radicale manier wordt omgegaan met energetische verduurzaming. Woningen worden volledig gesloopt en in dezelfde stijl opgebouwd, maar dan energieneutraal. Van Meijel ging dieper in op hoe we aan kunnen kijken tegen een deze omgang met ons erfgoed. Is het een slimme manier om de historische uitstraling te behouden én te voldoen aan de duurzaamheidsagenda? Of wordt vooruitgang – een kenmerk van de wederopbouwperiode – hier geremd door onze hang naar het verleden?
Stationsgebouw Architect Franz Ziegler – van het Rotterdamse bureau Ziegler | Branderhorst – vertelde aansluitend over het Kader Ruimtelijke Kwaliteit voor het Nijmeegse stationsgebied, dat het bureau afgelopen jaar in opdracht van ProRail maakte. De restanten van het historische stationsgebouw door toenmalig Rijksbouweester C.H. Peters uit 1894 en de wederopbouwarcade en -campanile van architect Sybold van Ravesteyn vormen de achtergrond van een complexe mobiliteitsknoop. Hier ligt een enorme opgave: het aantal reizigers groeit en de openbare ruimte voor het station functioneert niet goed. Hoe ga je om met zo’n omvattende opgave en houdt je rekening met erfgoed uit meerdere historische tijdlijnen?
Wederopbouwkaart en quiz
Tijdens deze avond presenteerden we de Wederopbouwkaart Nijmegen, een stadsplattegrond met 28 markante gebouwen en kunstwerken uit de Nijmeegse wederopbouwperiode en kon je je kennis testen tijdens de Wederopbouwquiz!
Kijk hier terug op ons YOUTUBEKANAAL
Comments